© 2014 . All rights reserved. frma_mtrpls

Kultovní němé sci-fi, které stojí za to slyšet…

Těžko říct, kolikrát ještě budete mít příležitost shlédnout vizionářský film Fritze Langa ozvučený tak originálním způsobem, jakým se to povedlo dámám a pánům z Formy. Nicméně, přinejmenším tento víkend máte tuto možnost v Ostravě a Boskovicích.

V pátek 31.10.2014 toto nevšední spojení Langovy nadčasové vizuality a hudebního futurismu Formy zabydlí ostravský Cooltour a o den později, v sobotu 1.11.2014, kino v Boskovicích.

Malá ukázka toho, co vás o víkendu čeká, je zde http://vimeo.com/99075319

frma_mtrpls

FORMA

Ke vzniku projektu vedlo hudební setkání Michala Prince a Roberta Formana. Prvním společným počinem této tvůrčí dvojice bylo minialbum vydané v roce 2005 v rámci časopisu Protimluv následované o tři roky později již samostatným albem Iluzemě (2008, digitální vydání). Zásadním přelomem bylo pro Formu ozvučení němého českého filmu Erotikon, který se svou hudbou poprvé předvedli v polském Bialystoku v roce 2010. Forma se následně přirozeně rozrostla o další hudebníky a koncertně navštívila např. Krakov nebo Filmovou školu v Uherském Hradišti.

Hudební základ Erotikonu posloužil k vytvoření CD Earotikon (které se dále rycyklovalo v remixové Aerotikon). Za tento počin byla FORMA nominována na hudební cenu Anděl.

Ve své elektro-akustické podobě představuje nově film Metropolis proměnlivě s hudebníky Marcelou Kučovou (saxofón), Barborou Zmekovou (syntetizátor), Terezií Kovalovou (violoncello), Viktorem Dořičákem (bicí), Františkem Kučou (kytara), Christophem Schoenbeckem (kontrabas).

forma_cinemaroyal

Forma a Metropolis na Cinema Royal.

METROPOLIS

Tento dnes již kultovní snímek německého expresionismu je považován za to nejlepší, co se dochovalo z období němé kinematografie. Dokazuje mimořádnou vyspělost evropských tvůrců, kteří zde předjímají boj jedince se systémem a je mixem mnoha žánrů: sci-fi, horor, melodrama a utopie zároveň.

V době svého vzniku (1927) se film setkal s naprostým nepochopením na straně diváků i kritiky a ožil až nástupem postmoderny, kdy se o něj počátkem 80. let začal zajímat klávesový mág Giorgio Moroder. 

Film byl v roce 2001 zapsán organizací UNESCO na listinu světového dědictví.

metro

Metropolis (1927), režie: Fritz Lang

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>